Aktuální Pravidla

Bubble Travel Aktuální pravidla #

Version 0.9.5 - Pravidla hry 5/2025

Jaký je cíl této hry? #

Vaším cílem je pomoci Bublině úspěšně navigovat bludištěm od vstupu k výstupu manipulováním jejího pohybu. K tomuto budete mít několik variant jako cestu Bubliny upravovat. Doporučujeme kooperovat s vašimi spoluhráči, abyste se k cíli úspěšně dostali.

Herní cyklus #

Hru začnete položením herních žetonů hráče / hráčů na hrací plochu podle pravidel jednotlivých žetonů.
Žeton Bubliny se pohne jedno pole ve směru toku vzduchu.
Opakujte pro všechny 4 vylosované hráčské žetony.
Přidejte překážky pomocí vylosované karty překážek na herní plochu ne blíže než 3 řady od poslední překážky a nad současnou pozici Bubliny.
Vylosujte další 4 hráčské žetony ze sáčku.
Následně opakujte hráčské akce bez přidávání dalších překážek pomocí losování karet překážek.
Hra končí když je Bublina zničena nebo úspěšně provedena bludištěm na pole žetonu výstupu.

Jak začít hru #

  • Připravte herní plán, přidejte Žeton toku vzduchu ve směru číslovaných řádků vzestupně.
  • Vyberte náhodně pozici vstupu a výstup a přidejte k tomu určené žetony na vybraná místa
  • Zamíchejte Karty překážek, otočte balíček zadní stranou vzhůru a náhodně vyberte kartu z balíčku popisující vzhled překážky.
  • Vyberte tímto způsobem dvě karty a přidejte překážky dle naznačených obrázků na číslované řádky 5, 10 .
  • Pokud chcete raději hrát nenáhodně generovanou hru, vyberte si scénář z Karet překážek a přidejte překážky dle vybraných karet.
  • PPřidejte do sáčku tyto žetony:
  • Promíchejte a vylosujte 4 žetony.
  • Podle počtu hráčů si přidělte počet tokenů v každém kole:
    • 1 hráč - všechny žetony
    • 2 hráči - 2 žetony každý
    • 3 hráči - jeden žeton každý a poslední žeton dle dohody mezi hráči
    • 4 hráči - jeden žeton každý
    • Nebo můžete hráč všechny žetony dle dohody mezi sebou.
  • První hráč je určen podle nejdelšího čas mezi posledním jídlem a začátkem hry. Nejhladovější hraje první
  • Přidejte Žeton Bubliny vedle žetonu vstupu.
  • Hráči mohou mít k dispozici nejvíce 4 žetony najednou.

Herní plán #

Herním plánem je myšlena plocha se čtverci a souřadnicovým systémem se sloupci AJ a řádky 018.
Základní verze hry je připravena na sloupce AH. Pro méně náročnou hru můžete přidat jeden až dva sloupce. Tohoto docílíte posunem měřítka druhé zdi do vybraného sloupce a vytvoříte obdélníkové hřiště hry.
Při vybírání pozice žetonu vstupu a žetonu výstupu zahrňte úpravu herního pole do vybíraných souřadnic.

Určení pozice žetonů vstupu a výstupu #

  • Zatočte fidget spinnerem.
    • Souřadnice pro žeton vstupu jsou určeny pomocí číslovaných řádků a písmen sloupců:
      • Základní verze hry se určuje souřadnicemi A1, B0, C0, D0, E0, F0, G0 a H1
      • Pro přidání jednoho sloupce vyřaďte souřadnici H1 a přidejte souřadnice H0 a I1
      • Pro přidání dvou sloupců vyřaďte souřadnici H1 a přidejte souřadnice H0, I0, J1
    • Souřadnice pro žeton výstupu jsou určeny pomocí číslovaných řádků a písmen sloupců:
      • Základní verze hry se určuje souřadnicemi A16, A17, B18, C18, D18, E18, F18, G18, H17 a H16
      • Pro přidání jednoho sloupce vyřaďte souřadnice H17 a H16 a přidejte souřadnice H18, I17 a I16
      • Pro přidání dvou sloupců vyřaďte souřadnice H7 a H16 a přidejte souřadnice H18, I18, J17 a J16

Vysvětlení žetonů #

Žeton vstupu #

Entrance Tile Žeton vstupu slouží k označení místa, kde má být Bublina přidána na hrací pole v těsné blízkosti tohoto pole.
Pozice žetonu vstupu je určena náhodně pomocí fidget spinneru nebo žetony se souřadnicemi vstupu.

Žeton výstupu #

Exit Tile Žeton výstupu určuje místo, kde Bublina opouští hrací plán.
Žeton nemám funkci pro vtažení bubliny, Bublina musí svůj pohyb na tomto poli ukončit.
Když se Bublina dostane na toto pole, hráč/i vyhrají hru.

Prázdný žeton #

Tento žeton je pro určení prázdného místa v přímé blízkosti žetonu vstup nebo žetonu výstupu.
Pokud je překážka přidána na herní pole tak, že by blokovala vstup ne nebo výstup z herního pole, tento žeton je přidán na překážku tak, aby vytvořil volné pole pro přístup ke vstupu či výstupu.

Žetony překážek #

Obstacle Žetony překážek znázorňují všechny pozice na herním plánu, které jsou buď hranicemi herního plánu nebo přidaných překážek pomocí herních mechanik nebo hráči.
Pokud Bublina vstoupí na toto pole pomocí pohybu nebo hráčské akce, Bublina je zničena a hráč/i prohrávají hru.
Pokud je žeton překážek přidán na herní plán, není možné ho ani přemístit nebo odstranit z herního plánu. Pokud je překážka přidána tak, aby zabraňovala průchodu ke vstupu nebo výstupu, je na dané pole přidán Prázdný žeton.
Při výběru překážek před začátkem hry, nebo po prvním kole hry, překážky jsou určený náhodným výběrem pomocí Karet překážek.
Hráč / Hráči mohou přidat překážky pomocí herních žetonů přidání překážek. Toto se počítá jako hráčská akce a bublina je posunuta jakmile je překážka přidána na herní pole.
Překážky přidané hráčem / hráči se musí dotýkat zdi nebo jiné překážky alespoň jednou stranou žetonu. Pokud přidaná překážka překryje pole vedle vstupu nebo výstupu, bude přidán Prázdný žeton na místo vedle vstupu / výstupu pro uvolnění pole. Stejné pravidlo platí pro překážky přidané pomocí Karet překážek.

Žeton teleportu #

Teleport Token Žeton teleportu povoluje Bubline projít skrz překážky. Žeton teleportu nemůže být přidá na zdi, ale musí být přidán na žeton překážky.
Nemůže být přidán do volného prostoru nebo překrývat jiné žetony, než překážky.
Přidáním žetonu teleportu může Bublina projít překážkami zespoda nahoru nebo ze strany na stranu.
Když bublina vstoupí na pole vedle teleportu, bude automaticky přenesena na druhou stranu teleportu.

Žeton větráku #

Fan Token Žeton větráku může být přidán na herní plán tak, aby se dotýkal zdi nebo překážky jednou z plných stran žetonu. Strana ve směru modré šipky na žetonu musí zůstat volná.

Modrá šipka žetonu větráku zobrazuje tok vzduchu od větráku.

Bublina nemůžu vstoupit na pole tohoto žetonu. Pokud se tak stane, Bublina je zničena a hra končí.
Pokud je Bublina posunuta na řádek s žetonem větráku a větrák míří šipkou na Bublinu, Bublina je posunuta o jedno pole ve směru toku vzduchu diagonálně od žetonu větráku. Tato funkce větráku je funkční až 3 pole ve stejném řádku od pozice větráku na nejmenším herním poli a na 4 pole při přidání více sloupců.
Pakliže je Bublina ve větší vzdálenosti od větráku, než vyjmenovaný počet polí, žeton větráku nemá na pohyb Bubliny vliv.
Pakliže je větrák přidán na herní plán tak, že míří směrem proti pohybu Bubliny, Bublina se místo pohybu diagonálně posune do strany dle výběru hráče na stejný řádek / sloupec na kterém byla.
Pokud je žeton větráku přidán mířící ve stejném směru, jako je směr vzduchu, Bublina je v tomto řádku posunuta o dvě pole místo jednoho bez úhybu do stran.
Žeton větráku nemá vliv na pohyb Bubliny v polích, která jsou zakryta jiným žetonem ve směru toku vzduchu žetonu větráku. V takovém případě se bublina pohybuje o jedno pole, jak by byl žeton přidán jinam, než aby ovlivňoval její pohyb

Žeton odrazové bubliny #

Bounce Token Žeton odrazové bubliny může být přidán na herní plán tak, aby se dotýkal zdi nebo překážky.
Bublina může projít polem tohoto žetonu. Pokud se tak stane, je posunuta diagonálně jedno pole ve směru toku vzduchu ve směru, který si hráč vybere.

Pokud je žeton odrazové bubliny přidán na strop herního plánu (řádek 18) nebo podlahu (řádek 0) vedle zdi, Bublina je posunuta nikoliv diagonálně, ale přímo vedle žetonu odrazové bubliny

Žeton bodců #

Spike Token Žeton bodců může být přidán na hrací plán tak, aby se plochou částí dotýkal překážky nebo zdi.
Pokud Bublina projde polem nebo na pole žetonu bodců, je zničena.

Žeton Bubliny #

The Bubble Token Bublina se objeví na poli u žetonu začátku před začátkem hry.
Když hráč / hráči udělá / udělají hráčskou akci, Bublina se posune jedno pole ve směru toku vzduchu.

Žeton toku vzduchu #

Airflow Token Žeton toku vzduchu slouží k určení směru pohybu Bubliny po hráčské akci.
Tok vzduchu může být změněn za pomoci žetonu otočení toku vzduchu vždy o 90 stupňů. Základní nastavení toku vzduchu je ve směru číslovaných řádků herního plánu vzestupně.
Pokud je tok vzduchu změněn, Bublina se pohybuje ve směru písmen sloupců nebo zpět ve směru řádků vzestupně. Směr nemůže být změněn o 180 stupňů vůči původnímu toku vzduchu ze začátku hry.

Žeton otočení vzduchu #

Airflow Flip Token Použití tohoto žetonu se počítá jako hráčská akce a Bublina se posouvá ve směru změněného toku vzduchu po řádcích / sloupcích. Funkce toku vzduchu je popsána v sekci Žetonu toku vzduchu.
Hráč se může rozhodnout, jestli žeton použije v kole, ve kterém žeton vylosoval náhodně ze sáčku. Pokud se tak nestane, i toto je považováno za hráčskou akci a Bublina se pohne 1 pole ve směru pohybu toku vzduchu.
Při vybírání nových žetonů pro další herní kolo se takto odložený žeton počítá jako jeden z vylosovaných. Hráč mohou mít v jednom kole pouze 4 herní žetony najednou.
Hráč si může rozmyslet i přelosování tohoto žetonu za jiný náhodně ze sáčku. Takto nově vylosovaný token již není možné znovu měnit a funkce žetonu musím být odehrána při obdržení žetonu. Po odehrání takto změněného žetonu se Bublina posouvá o pole ve směru toku vzduchu jako při zahrání standardní hráčské akce.

Žeton výběru překážek #

Obstacle Token Žeton přidání překážky reprezentuje hráčskou akci výběru překážky o velikostech 1, 2 nebo 3 a přidání překážky neprodleně po jejím výběru na herní plán. Tato akce se počítá jako hráčská akce a bublina se posune o jedno pole ve směru toku vzduchu.

Pravidla pro kombinování žetonů #

Skládání žetonů větráků #

Žetony vložené na stejný řádek proti sobě #

Když položíte žetony větráku tak, aby jejich volná pole mířila proti sobě na stejném řádku / sloupci, jejich funkce se navzájem vynuluje a bublina mezi nimi projde, jakoby nebyl její pohyb nijak modifikován.
Žetony větráků v místech, kde se nepřekrývají jejich dosahy působnosti budu fungovat normálně podle pravidel a měnit pohyb bubliny tak, jak je u žetonu popsáno.

Vlivy žetonů větráku se nesčítají, pokud jsou ve stejném směru položeny na herní plán za sebou.

Horizontální skládání vlivu žetonů větráku #

Při přidání žetonu větráku směřujícího volnou částí dolů, Bublina bude přenesena vlevo nebo vpravo, nikoliv diagonálně, jak je popsáno u funkce žetonu větráku. Pokud je ve stejném řádku / sloupci další žeton větráku, Bublina se posune pokaždé, ve stejném směru, když se dostane do vlivu žetonu větráku. Směr se vybírá pouze u prvního žetonu větráku, kterého se v takové kompozici Bublina dotkne.

Žetony větráku položené za sebou v jednom sloupci #

Pokud jsou žetony větráku položeny na sebe ve stejném sloupci, Bublina projde každý takto vložený token, jakoby tam byl právě přidán a v jednom kole se posune o všechna pole diagonálně ve směrech vložených větráků, všech žetonů větráků za sebou.

Skládání žetonů odrazových bublin #

Horizontální a vertikální skládání žetonů odrazových bublin #

Při položení žetonu odrazové bubliny vedle jiné horizontálně, Bublina se odrazí ve stejném směru od všech takto položených žetonů. Směr odrazu se vybírá pouze u prvního žetonu, do jehož pozice se Bublina dostane. Při odražení od posledního takto vloženého žetonu se bublina chová normálně podle pravidel sepsaných u žetonu odrazové bubliny.

Diagonal Stacking #

Při položení žetonů odrazových bublin diagonálně vedle sebe tak, že Bublina při odrazu skončí v pozici dalšího žetonu odrazové bubliny, Bublina se odrazí od všech takto za sebou naskládaných žetonů v jedné akci. Hráč si vybírá směr při každém takovém odrazu, pokud je to možné. Platí pravidla psaná u sekce o žetonu odrazové bubliny.

Skládání žetonů teleportů #

Pokud jsou dva nebo více žetony teleportu přímo za sebou, Bublina projde všemi takto poskládanými žetony v jedné hráčské akci. Všechny takto položené žetony musí být stále položeny na překážkách dle pravidel pro žeton teleportu.
Přidání žetonu teleportu tak, aby jeho směr šel přímo proti směru jiného žetonu teleportu je přísně zakázáno, protože toto by způsobilo nekonečný pohyb bubliny a hra by nikdy neskončila.

Kombinace žetonů větráků s žetony odrazových bublin #

Přidání žetonu na stejný řádek #

Žeton odrazové bubliny přidaný do polí, s vlivem žetonu větráku nezmění nijak efektivitu žetonu větráku, Bublina bude pokračovat stejně, jako by byla posunuta jen žetonem větráku.

Přidání žetonu nad sebe #

Pokud je žeton odrazové bubliny nad sebou, oba efekty žetonů jsou vyhodnoceny v jedné akci.
Při přidání žetonu odrazové bubliny diagonálně ve směru toku vzduchu větráku nad žeton větráku se Bublina posune do toku vzduchu větráku, posunuta ve směru jeho toku vzduchu diagonálně a následně odražena žetonem odrazové bubliny ve směru vybraným hráčem.

Kombinace žetonů odrazových bublin s žetony teleportů #

Žeton odrazové bubliny může být přidán vedle žetonu teleportu. V takovém případě se Bublina odrazí od žetonu odrazové bubliny přímo do žetonu teleportu a teleportem projde na druhou stran v rámci jedné hráčské akce.

Přidání žetonu dorazové bubliny na pole výstupu žetonu teleportu #

Žeton odrazové bubliny je možné položit na pole přímo sousedící s teleportem na konci směru žetonu teleportu. Pokud Bublina projde takto nastaveným teleportem, rovnou se odrazí od žetonu odrazové bubliny v rámci jedné hráčské akce.

Přidání žetonu odrazové bubliny na vstup žetonu teleportu #

Přidáním žetonu odrazové bubliny na pole vstupu do žetonu teleportu Bublinu vychýlí a zamezí Bubline vstup do žetonu teleportu. V takovém případě platí pravidla pro žeton odrazové bubliny.

Kombinace žetonů větráku s žetony teleportů #

Žeton větráku nemůže být položen vedle vstupu žetonu teleportu.

Žeton větráku položen na překážku, zeď nebo do zdi vedle žetonu teleportu #

Při položení žetonu větráku na překážku, zeď nebo do zdi vedle žetonu větráku u vstupu do žetonu teleportu, Bublina neprojde žetonem teleportu, ale je místo toho zničena o překážku vedle žetonu teleportu.
Pokud je žeton větráku položen vedle výstupu žetonu teleportu, Bublina projde teleportem a je rovnou posunuta žetonem větráku na další pozici diagonálně podle pravidel žetonu větráku ve směru toku vzduchu žetonu.